Özel Öğretim Yöntemleri: Alana Özgü Temel Kavramlar

25 Aralık 2012 Salı

Alana Özgü Temel Kavramlar


Grup Adı: Alana Özgü Temel Kavramlar

Grup Üyeleri: Fatih Bayar - Şeymanur Maraba - Dilşad Sedef Uludağ

Grup Sunusu (PowerPoint): Alana Özgü Temel Kavramlar

Eğitim

  • Bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla veya kasıtlı olarak istendik yönde davranış değişikliği meydana getirme sürecidir (Ertürk).
  • Eğitim bireyi, “insanlığın mükemmellik haline” göre yetiştiren bir süreçtir (İ.Kant). 
  • Eğitim bireylerin kendi sınırlarına ulaşmasına için tasarlanmış kılavuzlama sürecidir.

Öğretim

  • Öğrenmenin gerçekleşmesi ve bireyde istenen davranışların gelişmesi için uygulanan süreçlerin tümüdür. (Varış)
  • Okullarda yapılan planlı kontrollü ve örgütlenmiş öğretme faaliyetleridir (Fidan ve Erden)
  • Öğrenmeyi kolaylaştıracak etkinlikleri düzenleme, gerekli araç ve gereçleri sağlama ve rehberlikte bulunma eylemidir.
Eğitim Teknolojisi

  • Öğrenmeyi kolaylaştırmak; uygun teknolojik süreçleri ve kaynakları yaratarak, kullanarak ve yöneterek, performansı artırmak için çalışma ve etik uygulamalardır. 
Öğretim Teknolojisi

  • Belirli hedefler doğrultusunda, daha etkili bir öğretim elde etmek için öğrenme ve iletişim konusundaki araştırmaların ve ayrıca insan kaynakları ve diğer kaynakların beraber kullanılmasıyla tüm öğrenme-öğretme sürecinin sistematik bir yaklaşımla tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesidir.
Bilgisayar Destekli Öğretim

  • Öğretim sürecinde öğrencilerin bilgisayarla etkileşimde bulunması, bilgisayarların süreçte bir öğretim aracı ve öğretim ortamı olarak görev alması etkinlikleri olarak tanımlanmaktadır. 
İnternet Nedir?

İnternet, dünya genelindeki bilgisayar ağlarını ve kurumsal bilgisayar sistemlerini birbirine bağlayan elektronik iletişim ağıdır. TDK, İnternet sözcüğüne karşılık olarak genel ağı önermiştir. İnternet yerine zaman zaman sadece net sözcüğü de kullanılır.

İnternet, çok protokollü bir ağ olup birbirine bağlı bilgisayar ağlarının tümü olarak da tanımlanabilir. Binlerce akademik ve ticari ağla devlet ve serbest bilgisayar ağının birbirine bağlanmasıyla oluşmuştur. Bilgisayarlar arasında bilgi çeşitli protokollere göre paketler halinde transfer edilir. İnternet üzerinde elektronik posta ve birbirine bağlı sayfalar gibi çok çeşitli bilgiler ve hizmetler vardır.

İnternet'in kökeni, hataya dayanıklı, sağlam ve özel bir bilgisayar ağı kurmak isteyen Amerika Birleşik Devletleri hükümeti tarafından 1960 yılındaki araştırmalara dayanır. 1980'lerde Ulusal Bilim Vakfı tarafından yeni bir ABD omurgasının finansmanı için toplanan özel fonlar, dünya çapında katılım ve birçok özel ağın birleşmesine neden olmuştur. 1990'larda uluslararası bir ağın yaygınlaşması ile internet, modern insan hayatının temelinde yer almıştır.

İnternetin Tarihçesi



İnternet Kullanım İstatistikleri



Web Nedir?

World Wide Web (kısaca WWW veya Web), birbiriyle bağlantılı, İnternet üzerinde çalışan ve "www" ile başlayan adreslerdeki sayfaların görüntülenmesini sağlayan servistir.

İnternet ve web terimleri aynı olguyu tanımlamaz. Zira web sadece internet üzerinde çalışan bir servistir. Web kavramı, CERN'de bir bilgisayar programcısı olan Tim Berners-Lee'nin HTML adlı bilgisayar dilini bulup geliştirmesiyle oluşmuştur. Bugün de kendisinin başkanı olduğu W3C (World Wide Web Consortium) tarafından idare edilmektedir. WWW, 1994 yılından beri hızla büyümekte, kullananların yaş aralığı genişlemektedir.

Web’in temeli İnternettir. Web İnternet üzerinde kurulmuştur ve İnternetin sunduğu mekanizmalardan çoğunun kullanılmasını sağlar. İnternetin fiziksel görünüşleri –bilgisayarlar, ağlar ve servisler- dünya üzerindeki diğer binlerce bilgisayara bağlanmamıza izin verir. Web, İnternetin en tepesindeki soyutlanmış genel servisler kümesidir. World-Wide Web (W3), insanların fikir ve projelerinin paylaşılmasını sağlayan bir bilgi ve kültür havuzudur. İstemci-sunucu uygulamaları ile yapılan birçok organizasyon üzerinde Web tarayıcıları İstemci olarak çalışabilirler. Web yürütümü standart İstemci-sunucu modelini izler. Aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi "Web tarayıcısı" adı verilen programı çalıştıran bir istemci bilgisayar ile Web sunucu yazılımı çalıştıran bir sunucu bilgisayar arasındaki etkileşime "İstemci-sunucu" etkileşimi adı verilir. İstemci bilgisayar sunucudan HTTP'yi (Hypertext Transfer Protocol) ve Internet mesaj standartı olan TCP/IP'yi kullanarak bir doküman ister ve sunucu istemcinin göstereceği dokümanı geri döndürür.

Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0'ın Gelişimi



İnternet ve Web arasındaki Farklar

Zaman zaman “internet” ile “web” terimlerinin birbirine karıştırıldığını görüyorum. Bilinçsizce her iki terim de birbirinin yerine kullanılıyor. Doğrusu şu. Internet bir teknolojik iletişim altyapısıdır. Web, yani World Wide Web, internet altyapısı üzerinde çalışan bir sistemdir.

Internet birbirine kablolarla bağlı bilgisayarların oluşturduğu ağların ağıdır. Web bu ağ üzerinde biribirine bağlanabilen sayfalar ağıdır. Web’de birim eleman bir HTML dosyasıdır, internet’de birim eleman bir bilgisayardır.

Web tarayıcılar HTML protokolünde yayınlanan metinleri okur ve görsel hale getirir (televizyonun sinyalleri görüntüye çevirmesi gibi). HTML dosyaları internet üzerinden TCP/IP paketleri içinde bir bilgisayardan diğerine taşınır.

Internet üzerinde HTML’den başka protokoller de çalışır. Bu başka protokoller ile çalışan sistemlere Web denilmez. Onların kendi adları vardır, mesela ses transferi için Voice over Internet Protocol (VoIP), chat için Jabber (XMPP), dosya paylaşımı için BitTorrent gibi. Mesela Skype bir web uygulaması değil VoIP uygulamasıdır, Instant Messenger’niz bir web uygulaması değil bir Jabber uygulamasıdır, dosya paylaşım programınız bir web uygulaması değil bir BitTorrent uygulamasıdır.

Bir çok kişiye web ile internet arasındaki fark bariz gelebilir ancak bu dünyalarda üretmeyip tüketenler için faydalı olacağını düşünüyorum. Web ve internet terimlerini birbirinin yerine kullanmamak bir fikir kurarken çok daha yalın iletişim sağlayacaktır.

Web 3.0

2004’de Web 2.0 teknolojisi çıktı. Bu teknoloji ile artık bilginin kontrolü internet kullanıcısının eline geçti. Paylaşım esaslı olan Web 2.0 sayesinde dışarıdan katılım sağlayacak siteler ve bloglar üretebiliyoruz. Örneğin kullanıcının değişiklik yapabildiği “Wikipedia” ve sosyal imleme sitesi “facebook” Web 2.0 teknolojisinin ürünleri. Bizler şu anda Web 2.0 teknolojisini kullanıyoruz. Daha buna bile tam uyum sağlamamışken, şimdi de yeni internet teknolojisi, Web 3.0 yani “semantik web” için çalışılıyor. Semantik kelime anlamı itibariyle “araştırmak” demek. Uzmanlar Web3.0 için ne diyorlar? Bill Gates : “Web 3.0 yapay zekadır”… Ünlü bilişimyazarı Nicholas Carr: “Web 3.0 insan gibi düşünecek”… Kimileri dediyor ki; “Web 3.0 mobil teknolojide devrimdir”. İşin özü ise şu; devasa boyutlarda bir veri tabanı düşünün. “Web 3.0″, yüksek hıza sahip internet sayesinde “sezgi sahibi yapay zeka” uygulamalarından yararlanarak, “semantik” teknolojisi ile bu veri tabanına ulaşıyor ve doğrudan araştırdığınız konuya yönleniyorsunuz.

Eğer hafta sonunda sinemada aksiyon macera tipi bir film seyredip, çıkışta da şöyle lezzetli bir pizza (örneğin deniz mahsullü) yemek istiyor ve oradan da trafiğe takılmadan eve dönmek istiyorsanız, arama seçeneklerinde şunu belirtmeniz yeterli olacak “ şu saate aksiyon film izlemek, deniz mahsullü pizza yemek ve en kısa yoldan evime dönmek istiyorum”. İnternet yanıt olarak sadece “size” özel seçenekleri karşınıza getirecek. Web 3.0 ile internet artık robot gibi değil bir insan gibi davranacak. Kişisel sorular sorarak aradığımızı bulabileceğiz.

Ancak bu gidişle internet bize insanmış gibi davranırken bizlerin de insanlıktan robota dönüşmesi kaçınılmaz olacak gibi.

Uzaktan Öğretim Nedir?

Öğretmen ve öğrencinin yer  ve/veya zaman olarak ayrı bulunduğu eğitim ortamlarıdır diyebiliriz. Ancak yeterli bir tanım olmayacaktır.

En genel tanımıyla uzaktan öğretim;

Öğrencilerin ve öğretmenlerin birbirlerinden uzak olduğu, öğretmen, öğrenci ve içeriğin bir araya getirilmesi için etkileşimli iletişim sistemlerinin kullanıldığı kurum tabanlı resmi eğitim imkânıdır.

Uzaktan eğitimin başarı durumu nedir?

Yapılan araştırmalar uzaktan eğitimin en az geleneksel öğretim durumları kadar başarılı olduğu göstermektedir. Ancak, bu etki öğretilene uygun teknolojiler kullanıldığında ve öğretmen  zamanında öğrenciye geri döndüğünde ortaya çıkmaktadır.

Uzaktan eğitim herkes için uygun mudur? 

  • Motivasyonu yüksek
  • Bağımsız çalışabilen   
  • Derse etkin katılabilen 
  • Düzenli ve zamanını iyi kullanan 
  • Kimsenin hatırlatmasına gerek kalmadan ders çalışabilen 
  • Yeni öğrenme ortamlarına uyum sağlayabilen 
  • Dersin gerektirdiklerini, okuma, egzersiz, ödev vs, zamanında ve tamamen isteyerek yapan 
  • Öğrenmekten zevk alan  
  • Zamanın kıymetini bilen 
  • Eleştirel düşünen kişiler için oldukça uygun bir eğitim sistemidir.
Uzaktan eğitimden yararlananların çoğu 25 yaşının üstünde, çalışan ve iş ve sorumluluklarından dolayı esnek öğrenim zaman ve mekanlarına ihtiyaç duyan kişilerdir.

e-Öğrenme Nedir?

E- Öğrenmeyi kısaca tanımlayacak olursak elektronik ortam aracılığı ile yapılan öğretim denilebilir. Dikkat edilmesi gereken önemli bir husus e-eğitim değil e-öğrenme olmasıdır. Bundan önceki öğretim sistemlerinde bilgisayarlar, öğretmenlere eğitimin daha iyi, verimli olması için yarar sağlayan yardımcı eğitim aracı olarak kullanılıyordu. Internet teknolojisinin kullanımı ile destek/yardımcı olmanın yanı sıra öğrenen açısından daha da bireysel çalışmaya yönlendirmekteydi. Ama bilgisayarlar arasındaki kurulan müthiş ağda, veri iletiminin çok hızlı hale gelmesi ile kendi kendine öğrenme kavramı ve yaşam boyu öğrenme kavramları ortaya çıktı.

E-Öğrenme: Internet/Intranet(yerel ağ) ya da bir bilgisayar ağı üzerinden, bireyin kendi kendine öğrenmesi ile gerçekleşen, bilgiye ulaşmada zaman, mekan sınırı tanımayan, eş-zamanlı ya da eş-zamansız olarak diğer öğrenenler ve öğretenler ile iletişim kurulan, bilgisayar teknolojisinin sağladığı görsel ve işitsel tepkiler ile etkileşim kurulabilinen, sosyo-ekonomik statü engellerini ortadan kaldıran, bireylere yaşam boyu eğitimin üstünlüğünden yararlanma olanağı sağlayan bir öğrenmedir.

  • Sınıf ve kurs planına bağlı kalmadan istediğiniz anda, istediğiniz kadar tekrar etme olanağı;
  • Görsel ve işitsel materyallerin bir arada bulunması;
  • Zengin ve güncel içerik;
  • Her zaman kalındığı yerden devam edebilme kolaylığı;
  • Kendi kendini test ederek gelişmeleri takip edebilme imkanı.
Web Tabanlı Öğrenme nedir?
Web, öğrenci-öğretmen-ders buluşmasını sağlayan bir teknolojidir ve aynı ya da farklı yerlerdeki birey ve grupların bilgisayarlar yoluyla bağlanarak metin, veri, grafik ve metin gibi öğelerin paylaşıldığı elektronik ortamlar oluşturur.

Web  tabanlı öğretim, öğrenimin teşvik edildiği ve desteklendiği anlamlı bir öğrenme ortamı oluşturmak için WWW (WORLD WIDE WEB) üzerindeki kaynakları kullanan hipermedya tabanlı bir öğrenim programıdır.
Web tabanlı öğrenim birey esaslı, web tabanlı öğretim ise öğretici esaslı bir sistem olacaktır. Bu sebeple öğrenenin gelişebilmesi, sınırlarına ulaşması ve daha yararlı bir kaynak olması açısından web tabanlı öğrenim daha doğru olacaktır.

Web Destekli Öğrenim nedir?

Web tabanlı öğrenimin aksine temele web’i oturtarak değil de web’den yararlanan, daha harmanlanmış bir öğrenim şeklidir.

Çevrimiçi Öğrenme nedir?

Kendi kendine öğrenme kavramı ile öğrenci, hiçbir baskı ve zorlama olmadan kendi kendinin denetleyicisi ve öğretmenidir. Sorumluluğu vardır ve kendi öğrenme becerilerini geliştirmekten kendi sorumludur. Konuyu öğrenmek için ne kadar zaman ayıracağını ve öğrenim hızını kendi belirler. Öğrendiğine inanıyorsa bir sonraki konuya geçebilir ve öğrendiği konular hakkında yorum yapabilme becerisine ulaşır.

Karma (harmanlanmış) öğrenme nedir?

Bu kavramı anlamak için oluşmasını sağlayan ortamları da incelemek gerekir.

Online: Bu kısım daha çok öğrenmeye yönelik ilk kısımlardır ki bunlar bilgi ve kavrama olarak düşünülebilir. Ayrıca bilginin kazanılması, tekrara ve bilgiye yönelik egzersizlere bağlı olduğu söylenebilir.

Yüz yüze: Bu kısım ise öğrenmeye yönelik daha ileri basamakları kapsamaktadır. Sentez, analiz ve değerlendirme öğrenmenin ileri basamakları olarak sayabiliriz. Bu kısım etkileşimlerle desteklenmelidir.

Harmanlanmış Öğrenme: Harmanlanmış öğrenme geleneksel eğitimi desteklemek amacıyla teknolojik materyallerin kullanılması olarak düşünülmemelidir. Harmanlanmış öğrenmedeki denge çevrimiçi ağırlıklı eğitim veren bir kurumun verimliliği arttırmak amacıyla çevrimiçi eğitime ek olarak yüz yüze ders vermesi olarak da düşünülebilir.

Sanal Öğrenme nedir?

Temelde yapay gerçeklikle öğrenmedir.

Sanal Öğrenme



Kablosuz İletişim nedir?

Kablosuz bağlantı geniş alanlarda, okul kampüslerinde, büyük bina ve sitelerde kablolu iletişimin zorluklarından kaynaklanan problemleri ortadan kaldırmak için elektromanyetik dalgalarla verileri havadan ileten esnek bir iletişim sistemidir.

 Birçok farklı kablosuz iletişim tipinden bahsedilebilir. Ancak günümüzde en çok kullanılan bağlantı tipleri, kızılötesi ışıma, cep telefonları veya kablosuz telefonlarda rastladığımız radyo frekansları ve Bluetooth'tur.

Mobil Öğrenme nedir?

M-öğrenme, eğitim ihtiyaçlarını mobil araçlar yardımıyla karşılamayı düşünen bir uzaktan eğitim modelidir. İçeriğin tabletler, cep telefonları veya mp3 çalarlar vasıtasıyla sunulmasını hedefler. Böylece, öğrencilere, her an her yerde eğitim alma şansını sağlamasıyla birlikte çok faydalı olabilecek bir eğitim sunum modeli karşımıza çıkmıştır.

  • M-öğrenme; cep telefonları, el bilgisayarları ve kişisel sayısal yardımcılar (PDA- Personal Digital Assistant) gibi mobil teknolojiler yardımı yoluyla öğrenmeyi ifade eder.
  • SRI Uluslararası Araştırma Kuruluşu, 2003 yılında mobil teknoloji kullanan öğretmenlerin %90’ının, bunun öğrencilerin öğrenmesine olumlu yönde katkı sağladığını tespit ettiklerini ortaya koymuştur:
  • M-öğrenme, öğrencilere verilen öğretimin kişiselleştirilmesi olanağını sunmaktadır. Örneğin, ABD’de bir okul “kâğıtsız bir sınıf” kurmuştur- ders vermek için teknolojiyi kullanmak ve ikinci dili İngilizce olanlar için ek yardım sağlamaktadır: - M-öğrenmenin geleceği sadece teknolojinin gelişimine bağlı değildir, aynı zamanda el bilgisayarları gibi eğitim araçlarının gelişimine de bağlıdır.
  • Kore mobil öğrenmenin öncülerinden biri olarak tanınır. 2004’den beri öğrenciler dersleri taşınabilir el bilgisayarlarına yükleyebilmektedir.
  • Cep telefonları için oyunlar, teknoloji ilerledikçe artan bir biçimde popüler olmaya başlamıştır ve eğitim oyunlarının ve diğer tür gayri resmi öğrenmenin ortama daha uygun olacağı düşünülmektedir.

Mobil Öğrenme



Mobil öğrenme, bireylere ihtiyacı olduğu anda, ihtiyaç duyduğu kadarını ve kendi istediği şeklide öğrenme fırsatını sunmaktadır. Dolayısıyla öğrenme süreçlerinde öğrenen kontrolü ve öğrenmenin ağ ortamında gerçekleşmesinden dolayı informal öğrenme artmaktadır.  Ayrıca mobil teknolojilerin kişiselleştirmeye olanak tanıması, öğrenme ortamlarının kişiselleştirilebilmesini de kolaylaştırmaktadır.  Bu bağlamda mobil öğrenme ortamları, hem kişiselleştirmeye, hem bireysel çalışmaya hem de işbirliğine açık olduğundan uzun vadede tam anlamıyla öğrenen merkezli olma potansiyelini taşımaktadır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder